Vandaag wordt er tijdens de twintigste etappe van de Giro d’Italia voor het laatst geklommen met het hele peloton. Morgen staat nog een individuele tijdrit op het programma, waarna de Giro d’Italia definitief voorbij is. Reden genoeg om er als klassementsrenner nog iets van te maken vandaag! De renners rijden vandaag van Pordenone naar Asiago over een afstand van 190 kilometer. De finish volgt vandaag op 15 kilometer na de tweede en laatste beklimming van de dag. Het lijkt dus op deze slotklim beslist te zullen worden.



Stevige klim in het midden

De eerste klim van vandaag ligt in het midden van de etappe, op zo’n 40 kilometer bij de startplaats vandaan. Deze klim, de Muro di Ca’ del Poggio, is een klim van 1,2 kilometer met een zeer onregelmatig verloop. Het gemiddelde stijgingspercentage ligt op 12,2%, maar daar zitten stukken tot maximaal 18% in. Hoewel de klim voor vluchters een mogelijkheid biedt om zich van de rest van het peloton te ontdoen, heeft het er niet de schijn van dat de klassementsrenners hier al zullen aanvallen. Zij zullen hun kruid bewaren voor de slotklim van vandaag.

Aan de voet van de Monte Grappa begint de eerste serieuze beklimming van vandaag. Het is niet voor het eerst dat men zich in dit gebied begeeft! Tijdens de klimtijdrit in 2014 wist Nairo Quintana hier de dagzege op zijn naam te schrijven en uiteindelijk ook met de eindzege aan de haal te gaan.

Het peloton klimt vandaag niet tot de top van de Monte Grappa, maar wijkt af op een hoogte van 1.620 meter. Vanuit hier wordt er naar het dal afgedaald om koers te zetten richting de slotklim van deze honderdste Giro d’Italia.

Slotklim vanuit Valstagna

Deze slotklim begint in het plaatsje Valstagna, waarvandaan de klimmers naar een hoogte van 1.086 meter zullen klimmen. Deze beklimming duurt 14,4 kilometer en kent een gemiddeld stijgingspercentage van 6,5%. Vanaf de top van deze beklimming is het nog circa 15 kilometer naar de finishplaats van vandaag.

Onderweg kunnen er bonificatiesecondes worden verdiend op 30,5 en 91,3 kilometer van de start gerekend. Ook op de finishlijn liggen 10, 6 en 4 bonificatiesecondes klaar voor de beste renners van vandaag.